DİŞ APSESİ ARAŞTIRMA RAPORU

DİŞ APSESİ NEDİR?

Diş apsesi, bir diş çürüğünün ilerleyen zamanlarda oluşturduğu iltihabın sonucu meydana gelen bakteriyel enfeksiyondur. Diş apsesi olan hastanın dişi şiddetli bir şekilde veya orta düzeyde ağrıyabilir. Bazen bu ağrı boyuna veya kulağa sıçrayabilir. Vücut bu enfeksiyonu kendisi tedavi edemez, tıbbi bir müdahale gereklidir. Birkaç çeşidi bulunur. Bu çeşitlerden en yaygını diş kökünde meydana gelen iltihaptır.

EN YAYGIN DİŞ APSESİ ÇEŞİTLERİ

Periapikal apse, Diş kökünün ucunda oluşan enfeksiyon ile meydana gelir. Periapikal apselerde genelde kaynak dişin yumuşak ve çoğu zaman ölü olan pulpada meydana gelen bakteriyel enfeksiyondur. Yanlış yapılmış kanal tedavisi bu hastalığa benzer sonuçlar yaratabilir.

Periodontal apse, Dişi çevreleyen diş etinde biriken enfeksiyon ile meydana gelir. Periodontal apse dişin yanında oluşur ve daha yaygın olan periapikal apseden daha farklıdır. Periapikal apsenin aksine periodontal apse hala canlı olan bir dişe bağlıdır.

DİŞ APSESİ NEDEN OLUŞUR

Dişin dış kısmı son derece sert bir yapıdır fakat içerisimnde sinir, bağ doku ve kan hücreleri ile oluşan bir pulpa bulundurur. Bu pulpa bazı koşullarda enfekte olabilir. Çoğu enfeksiyonun sebeplerinden bazıları derin kaviteler, periodontal hastalıklar, dişte kırıklar en önemli nedenlerdir. Periodontal apse en yaygın şekilde, gelişmiş bir periodontal hastalık olarak ortaya çıkar. Periapikal apse ise diş çürüğünün tedavi edilmeyip daha da gelişmesi sonucu  çürüğün içindeki bakterinin diş pulpasına inmesiyle ortaya çıkar. Yeteri diş fırçalanmaması, şekeri yüksek besin tüketmek ve otoimmün hastalık bulundurmak risk oranını yükseltir.

DİŞ APSESİ BELİRTİLERİ

Dişte hissedilen acının sürekli ve çok ağrılı olduğu söylenebilir. Herhangi bir basınç uygulanması veya sıcaklık verilmesi dişin daha da fazla acıtmasına yol açar. Apse olan bölgede şişkinlik oluşur ve basınç ısı gibi faktörlere karşı son derece duyarlı hale gelir. Ağzın içinde sürekli kötü bir tat alınmaya başlanır. Akut apse acısız olabilir fakat tedavi edilmediği takdirde kronik bir hastalığa yol açabilir, çene kemiğini delebilir, kulağa, boyuna, ve kafanın diğer bölgelerine sıçrayabilir.

DİŞ APSESİ NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Başarılı bir diş apsesi tedavisi, enfeksiyonun küçülmesiyle ya da yok edilmesi ile sonuçlanır. Antibiyotik tedavisi de kullanılabilir. Fakat antibiyotik tedavisi sadece enfeksiyonun yayılma ihtimali yüksek olan hastalara kısıtlanmalıdır. Bunun sebebi antibiyotik kullanımını kısıtlayarak ilaca dirençli bakterilerin artışını önlemektir. Eğer diş kurtarılabilirse kanal tedavisi uygulanır ve enfeksiyon dişin dışına çıkartılır, yabancı madde varsa çıkartılır ve enfeksiyonun olmuş olduğu alan temizlenir.. Diş kurtarılacak düzeyi geçmiş ise çıkarılır ve dişin köküne denk gelen yumuşak doku küretaja uğrar. Kanal tedavisine uğrayan dişin yılda bir veya iki kere kontrol edilmesi gereklidir.

DİŞ APSESİ OLUŞUMU NASIL ÖNLENEBİLİR?

Apse oluşumunu engellemek için düzenli diş kontrollerine gidilmeli, düzenli bir şekilde dişlerin fırçalanması ve diş ipiyle temizlenmesi, çatlak bulunan veya kırılmış bir diş için en kısa sürede bir diş hekimine başvurulması, şeker ağırlıklı besinlerin aşırı dozda tüketilmemesi yeterli olacaktır.

Yazar: MUHAMMET ALP ASLAN