DİŞTE RENKLENME ve NEDENLERİ

Dişlerde renkleşme nedir?

DİŞTE RENKLENME VE NEDENLERİ

Dişlerde Renkleşme Nedir?

Hayatımızın büyük bir bölümünde temizliğin ne kadar önemli olduğunu görebiliyoruz. Hem sosyal hayatımız adına hem de kişisel ilişkilerimiz adına oldukça önemli bir etkendir. Sadece el ve yüz temizliği değil; aynı zamanda ağız ve diş temizliği de bir o kadar önemlidir. Konuşurken ve gülümserken de bu etken oldukça önemlidir.

Bir takım patolojik sebeplerin meydana gelmesi ile beraber, dişlerin normal renginde bozulmalar gerçekleşerek farklı bir renk alabilir. Buna dişin renk değiştirmesi denir. Dişlerdeki şekil ve renk bozuklukları birçok hastada psikolojik rahatsızlıklara kadar varan problemlere neden olabilen estetik bir sorundur.Bu durumun gerçekleşmesine çok sayıda ki etken neden olabilir. Diş rengi, beyaz tonlardan git gide koyu kahverengine doğru dönerek, değişiklik gösterebilir.Renklenmelerin cins ve nedenlerinin bilinmesi tedavinin önemli bir noktasıdır.

Dişleriniz üstündeki lekelerden dolayı veya diş maddesindeki değişiklikten dolayı solabilir. Diş hekimleri renkleşmeyi genelde 3 ana gruba ayırırlar:

1-Dışsal renkleşme — Bu durumda dişin dış mine bölgesi kahve, şarap, kola ve diğer yiyecek içeceklerden dolayı lekelenir. Sigara içmek de dış lekelere yol açar.

2-İçsel renkleşme — Bu durumda dişin iç dentin tabakası kararır veya sarı renk verir. Sebepleri arasında çocukluk yaşlarında aşırı fluorid kullanımı (fluorozis), hamilelik döneminde tetrasiklinli antibiyotik kullanımı vardır.

3-Yaşla alakalı renkleşme — Bu iç ve dış faktörlerin birleşimidir. Yiyecek ve sigaradan kaynaklanan lekeler haricinde dentin de zamanla sararır. Dişi kaplayan mine tabakası zamanla incelir ve dentin gözükmeye başlar. Kırılma ve diğer hasarlar da renkleşme sağlayabilir.

Nadiren dentinogenesis imperfecta denilen hastalıkla doğan çocuklarda gri veya mor renk değişimleri gözlenir.

Diş neden renk değiştirir?

Dişlerde meydana gelen renk değişimlerinin sebepleri içerisinde;

-Yaşlanma,

-Asit veya travma ile alakalı meydana gelen aşınmalar,

-Kullanılan ilaçlar ile alakalı oluşan renklenmeler,

-Çay,

-Kahve,

-Gıdalar,

-Diş fırçalama alışkanlıkları,

-Sigara,

-Şarap

-Çeşitli hastalıklar,

-Flor,

-Yemek yeme,

-Konuşma gibi maddeler sayılabilir.

Kanal tedavili dişte renk değişikliğine, kök kanal dolgusunun iyi uyumlandırılmaması, daha doğrusu kök kanal dolgu maddesinin dişin kökü içinde bitirilmemesi(Kanal tedavilerinde dişler, gutapercha adı verilen kök kanal maddesiyle doldurulur. Eğer bu kök dolgu maddesi diş eti seviyesinden yukarıda kesilirse, zamanla dişe kırmızı-turuncu bir renk verecektir. Bu da kanal tedavili dişin renginin değişmesi olarak görülür.), alttaki çürüğün iyi temizlenememiş olması veya dolgunun sızdırarak yeni bir çürük oluşturması sebep olabilir.

Bir başka sebep ise, tedavi ile bağlantılı olmayan, dişin yapısıyla ilgili olan durumdur. Kanal tedavisi yapılmış bir dişin damar ve sinirleri alındığı için kısmen canlılığını yitirir. Bunun sonucunda canlı dişten daha opak ve koyu renkli görünebilir.

Dişlerde meydana gelen renk değişikliklerinin diğer sebepleri ise;

2.1. Diş kökenli renklenmeler

Dişin dış yüzeyinde lokalize olarak bilinen faktörler ile alakalı olarak meydana gelen renklenmeleri ifade eder. Bu çeşidinde renklenmeler oldukça yaygındır ve çeşitli etkenler ile alakalı olarak meydana gelebilir. Bu etkenler ise;

1-Diş ile ilgili bir yapının (Nasmyth zarı) kalıntıları

2-Kötü ağız hijyeni

3-Diyet alışkanlıkları

4-Plak ile diş taşı birikimi

5-Bakteri ve mantarlar

6-Sigara, tütün, pipo kullanımı

7-Çay ve kahve

Bu gibi renklenmeler de, tedavi olarak koruyucu yöntemlerin uygulanması tercih edilir. Bazı alışkanlıkların terk edilmesi, düzenli olarak dişlerin fırçalanması, düzenli periyotlarda diş hekiminin kontrolünün yapılması, plak ve diş taşlarını gidermesi, ve temizleme cihazları bu tedavide oldukça iyi sonuçlar vermektedir.

2.2 İç kökenli renklenmeler:

Dişin iç kısmında etkili olan bu tip renklenmeler ise;

I- Dişlerin oluşumu esnasında,

II- Dişlerin oluşumunun ardından geçen zaman olmak üzere, 2 ana grupta incelenebilir.

Bunlar ise;

1-Dişlerin oluşumu sırasında  meydana gelen renklenmeler

-Sistemsel olarak meydana gelen hastalıkların sebebiyet verdiği renklenmeler;

İnsan vücudunda sistemleri tutan bir takım hastalıklar dişlerin renk değiştirmesine sebep olabilmektedir

-Kimyasal maddelerin sistemik olarak emilimi sonrasında gerçeklesen renklenmeler:

Hastalık sırasında kullanılan bazı ilaçların sebep olduğu renklenmeler

Örnek verecek olursak : Tetra-siklin adlı bir ilaç dişin renk değişimi açısından özellikle anne karnındaki süre zarfında oluşumun  ikinci altı aylık döneminden itibaren 8 yaşa kadar olan dönemde risk oluşturmaktadır.

b. Florozis renklenmeleri

Mine formasyonu ve kireçlenmesi anında fazla miktarda florür alınması neticesinde, meydana gelen renklenmelerdir.

2-Dişlerin oluşumundan sonra meydana gelen renk değişiklikleri
a.Yaş ile alakalı meydana gelen renklenmeler

Yaş ilerledikçe,diş yapısı içinde meydana gelen dentin apozisyonu ve kireçlenmiş diş dokuları ile dişin özü arasındaki sıvı değişiminin azalması dişteki dentinin ve minenin ışık geçirgenliğini etkiler ve dişlerin daha koyu görünmesine neden olur.

b.Yerel (lokal) nedenlerle oluşan renklenmeler

Pulpa odasındaki kanama,pulpa dokusunun parçalanması,kanal tedavisinde kullanılan ilaçlar ve onarımda kullanılan maddeler ile bazı diğer nedeni bilinmeyen durumlara bağlı renklenmeler olabilir.

c.Çürüklerden kaynaklanan renklenmeler

Dişte meydana gelen çürük, beyaz, opak veya gri görüntü verir.  Dişte oluşan çürük temizlenerek, onarılırsa, bu durum tamamen ortadan kalkar ve normale döner.

d.Kimyasal renklenmeler

Metallerin doğrudan teması, oksitlenmesi ya da kan ve tükürük içinde çökelmesi sonucunda diş yapılarında renklenmeler görülebilmektedir. Bu tür renk değişikliklerinde renk griden siyaha kadar değişebilir.

2.3 Dişten kaynaklanan renk değişiklikleri

Diş renklenmelerinde en çok rastlanan durumlardan biridir. Genellikle canlılığını kaybetmiş, ölü dişlerde görülür. Bu renk değişikliği fildişi tabakasının içine, kanın içinde bulunan alyuvarların girmesi ile ilişkili olarak meydana gelir. Bu renk değişikliği pembeden, sarımsı bir kahverengi, kül rengi ve siyah rengine kadar değişik tonlarda olur.

En çok rastlanan dişlerin bu normal dışı renk değişikliklerinin dışında özellikle fildişi tabakasının siyaha yakın bir renge boyanan dolgu malzemelerinin kullanılması ile  alakalı olarak da bu renk değişiklikleri ile karşılaşılabilir. Gümüş nitrat da bu görünümün meydana gelmesine sebep olur.

Capdepont hastalığında ise, dişler çok daha hızlı bir şekilde yıpranarak, renkleri amber rengi olur ve dişten çıkmaları gecikir. Kalıtımsal olarak mat fildişi tabaka hastalığında, dişler normale göre daha hızlı bir şekilde kırılır ve mavi, gri, eflatun renge bürünürler. Bu hastalıklar kalıtım ile geçer ancak çok nadir bir şekilde karşılaşılan bir durumdur.

Kaynakça: https://www.dentaluna.com/diste-meydana-gelen-renk-degisimi/

KÜBRA YAZICI/GDH HABER