TÜBERKÜLOZ NEDİR?

Tüberküloz(verem) nedir?

TÜBERKÜLOZ NEDİR?

Tüberküloz nedir? Tüberkülozun belirtileri nelerdir? Nerelerde daha yaygındır? Tüberküloz çeşitleri nelerdir?

Solunum yollarından vücuda giren özellikle akciğerlerde yaygın iltihaba neden olan mycobacterium tuberculosis isimli bakterinin neden olduğu bir rahatsızlıktır. Tüberküloz halk arasında verem olarak da bilinen bulaşıcı bir hastalıktır. Enfeksiyon solunum yolundan nefes verme, hapşırma ve öksürme yoluyla ortama yayılır. ​Bu ortama giren sağlıklı kişiler Mycobacterium tuberculosis isimli mikrobu solunum yoluyla alır ve hastalık bu şekilde yayılmayı sürdürür. DSÖ verilerine bütün hastalıkların %2,5’i önlenebilir ve önlenebilir hastalıkların %26’sını tüberküloz hastalığı oluşturmaktadır. Tüberküloz hastalığına Güney ve Doğu Asya ile Afrika arasında rastlanmasına rağmen tüberküloz tüberkülozevrensel bir hastalıktır. Yapılan araştırmalar sonucunda tüberküloz hastalığında görülen artışlar yoğun göçlere ve AIDS hastalığının görülme sıklığına bağlı olarak zayıflayan bağışıklık sisteminin de zayıflamasına sebep olduğu için kişinin tüberküloz mikrobuna karşı savunmasını azaltır. Dünyada verem hastalığının en sık görüldüğü bölge AIDS hastalığının da en sık görüldüğü yerlerden biri olan Güney Afrikadır.

TÜBERKÜLOZ (VEREM) HASTALIĞININ BELİRTİLERİ?

Tüberküloz mikrobu vücuda girer girmez belirtilerini göstermeyebilir, kişi aylarca boyunca sağlıklı yaşayabilir. Bağışıklık sisteminin yeterli direnci gösteremediği durumlarda tüberküloz mikrobu aktif hale gelir ve hastalık ortaya çıkar. Tüberküloz (verem) belirtileri şu şekilde sıralanabilir;

• 15 günden uzun süren öksürük şikayeti,
  • Yüksek ateş, gece terlemesi,
  • Şiddetli göğüs ağrısı
  • İştahsızlık, kilo kaybı,
  • Halsizlik, kanlı balgam görülmesi.

​DİL TÜBERKÜLOZU

Tüberküloz olgularının yaklaşık olarak %15’i ekstrapulmoner tüberküloz olgusu olarak sınıflandırılmaktadır. Akciğer dışı tüberkülozun nadir olarak rastlanan dil tüberkülozu ise tüm tüberküloz olguları içerisinde %0,14 – 0,2’lik bir kısmı kapsamaktadır.

Dil Tüberkülozu;

tüberküloz

Dilin lateral yüzeyinde sarı zeminli olarak ülserler (tüberküloz odakları)

Ülkemizde ağız içerisinde rastlanan lezyonlarda odinofajinin (ağrılı yutma) nedenleri arasında tüberküloz da akla gelmektedir. Tanı konulurken altın standart doku biyopsisi ile granülomların ve mikroorganizmaların gösterilmesidir.

tüberküloz

Dildeki ülser lezyonların önden ve yandan görünümü

GDH ile DAHA FAZLA OKUYUN