YANSIYAN AĞRI NEDİR?

Yansıyan ağrı ne demektir?

YANSIYAN AĞRI NEDİR?

HAZIRLAYAN: Nevre Bilgem Aydın

Küçük bir tanım yapmak gerekirse yansıyan ağrı, ağrının hissedildiği yer ile kaynağını olan dişin birbirini tutmadığı bir klinik tablodur. Hastanın ağrısı pek çok yere yansıyabilir. Bazen sinüzit ağrısı bazen de kulak ağrısı sanılır. Fakat esas olan sanıldığından çok farklıdır.

Sinir iletimini aynı elektrik teli gibi düşünebilirsiniz. Sinirler bir uyaran olduğu zaman bunu beyne iletmek ile sorumludur. Bu uyaran herhangi bir şey olabilir, soğuk veya sıcak bir içecek, bir şeker, belki de bir çikolata. Uyaranın siniri uyarması ile beyne bu bilgi ulaştırılır. Beyin bu bilgiyi işler ve geri yanıt olarak bir ağrı oluşturur. Fakat yüzde bulunan sinirler beyinde birbirine çok yakın ilerler. Alt çene sinirleri ile üst çene sinirleri aynı bölgeye bağlanır. Ağrılı durumlarda sinir iletiminde yanlış anlaşılmalara neden olabilir. Bu yüzden alt dişin ağrısı üst çeneye, üst dişin ağrısı ise alt çeneye vurabilir.

En çok karşılaşılan ağrı da üst azı dişlerinin sinüslerle olan komşuluğu nedeniyle sinüzit ağrısının üst dişlere vurmasıdır. Genellikle ağır geçirilen bir gribin ardından başlar. Sonra zonklar tarzda, hastaların ‘tüm dişlerim kopacakmış gibi ağrıyor’ diye tanımladıkları ciddi ağrıya neden olur. Bu bölgede bulunan dişlerin sağlam olduğu durumlarda sinüzitten şüphelenmek kolaydır. Alınacak röntgen tetkikleri teşhise yardımcı olur.

Hastada damar sinir ağında anatomik olarak farklı dallanmalar görülmesi, gömülü yirmi yaş dişleri, tek taraflı çiğneme, diş gıcırdatma gibi sorunlarda yansıyan ağrı sıkça gözlemlenir. Hastayla beraber hekimi de zora sokacak olan bu tablonun ne yazık ki herhangi bir kesin teşhisi yahut tedavisi yoktur. Ağrının asıl kaynağın bulunduğu takdirde tedavi edilebilir ve hastanın ağrısı geçirilebilir.

Yararlanılan Kaynaklar

1) Dt.Güzin Kılıçarslanoğlu/Yansıyan Diş Ağrısı/Şubat 2009
2) Dt.Muhammed Furkan Gençoğlu/Alt Yirmi Yaş Cerrahisi Sonrası Ortaya Çıkan Sinir
Komplikasyonlarının Tedavisi Bitirme Tezi/İstanbul/Mayıs 2020